Veelgestelde vragen en antwoorden Beter Afval Scheiden

Elk huishouden heeft afval. Door het afval beter te scheiden kunnen veel grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Zo hoeft er minder restafval te worden verbrand. Dat is goed voor het milieu en het drukt de kosten van afvalverwerking. Minder rest, dat lukt best!

Heeft u een vraag over het Beter Afval Scheiden in Maassluis? Kijk of uw vraag tussen onderstaande veelgestelde vragen en antwoorden staat. Staat uw vraag er niet bij? Stel uw vraag via e-mailadres afvalscheiden@maassluis.nl of telefoonnummer 14 010.

Wat is 'Beter Afval Scheiden'

Om in Maassluis te komen tot meer hergebruik en dus minder restafval, heeft de gemeenteraad eind 2023 besloten tot Beter Afval Scheiden. Door samen minder restafval aan te bieden, kunnen we de kosten voor de inzameling en de verwerking van het afval in de hand houden. De invoering gaat wijk voor wijk.
In alle Maassluise wijken komen er uiteindelijk containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton). Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier. Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken.
Iedereen in Maassluis ontvangt een afvalpas. Met deze pas krijgt u toegang tot de container(s) bij u in de buurt en bij de milieustraat.

Waarom kiest de gemeente voor 'Beter Afval Scheiden'?

De gemeente Maassluis wil de hoeveelheid restafval aanzienlijk verminderen. Veel afval bestaat nog uit waardevolle grondstoffen die bruikbaar zijn voor nieuwe producten. Met de invoering van Beter Afval Scheiden zetten we een belangrijke stap om het restafval in de gemeente Maassluis te verminderen. In alle Maassluise wijken komen er uiteindelijk containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton). De gemeente helpt u om het afval scheiden zo makkelijk mogelijk te maken. Onder andere door de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis te plaatsen.

Iedere gemeente besluit zelf op welke manier zij afval inzamelt. Deze manier is altijd maatwerk en verschilt daarom per gemeente. De gekozen nieuwe manier van afval inzamelen past het beste bij Maassluis als wij samen een betere afvalscheiding (minder restafval) willen bereiken.

Wanneer start het 'Beter Afval Scheiden' in mijn wijk/buurt?

Het Beter Afval Scheiden wordt per wijk/buurt ingevoerd. Gestart wordt met de wijken:

  1. Vogelbuurt (Burgemeesterswijk)
  2. Buurt rond zwembad Dol-fijn (Sluispolder Oost)
  3. Oranjebuurt (Taanschuurpolder)
  4. Kapelpolder
  5. Molenbuurt (Steendijkpolder Oost)
  6. Maasweg

Naar verwachting worden in deze wijken/buurten in het eerste kwartaal van 2025 de eerste onder- en bovengrondse containers geplaatst. U ontvangt dan ook de afvalpas. Levering van de minicontainers voor laagbouwwoningen staat gepland voor zomer 2025.

In de loop van 2025 volgen stapsgewijs ook de andere wijken/buurten. Als uw wijk aan de beurt is, ontvangt u tijdig informatie over de wijzigingen. Ook kunt u dan reageren op de voorgestelde locatie van de onder- en bovengrondse afvalcontainers in uw buurt.

Wat verandert er voor mij? Wat moet ik doen?

Door de nieuwe manier van afvalinzameling maken we voor u het scheiden van grondstoffen gemakkelijk. Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier. Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken. Uit ervaring blijkt dat inwoners gemiddeld tweemaal per week naar de onder- of bovengrondse restafvalcontainer lopen.

Waar wordt naar gekeken bij het bepalen van een locatie voor een onder- of bovengrondse afvalcontainer?

De gemeente onderzoekt per wijk/buurt waar de onder- en bovengrondse containers het beste geplaatst kunnen worden. Uitgangspunt is dat u niet ver hoeft te lopen om uw afval kwijt te kunnen. In het onderzoek wordt onder andere meegenomen:

  • hoeveel huishoudens er wonen in de wijk;
  • hoe groot de afvalcontainers moeten zijn;
  • hoe ver bewoners moeten lopen van hun huis naar de container;
  • hoe (verkeers)veilig de containers geleegd kunnen worden;
  • waar kabels en leidingen in de grond liggen.

Bewoners kunnen vervolgens reageren (een zienswijze indienen) op deze voorlopige locaties voor onder- en bovengrondse containers.

Hoe zit het met stankoverlast?

Stankoverlast bij onder- en bovengrondse containers voor restafval komt amper voor. Als u uw gft+e afval goed scheidt en niet in de restafval-container doet, dan wordt stankoverlast voorkomen. De onder- en bovengrondse containers worden jaarlijks gereinigd.

Hoe zit het met geluidsoverlast?

Door de aanwezigheid van dempers op de containerklep is, bij normaal gebruik, de geluidsproductie beperkt. De ervaring leert dat deze geluiden verdwijnen in omgevingsgeluid. Het geluid van het legen van de containers is vergelijkbaar met de huidige situatie waarbij de minicontainers worden opgehaald door een vrachtwagen.

Hoe wordt voorkomen dat afval naast de container wordt gezet en de openbare ruimte vervuilt?

De ervaring leert dat het bij 80% van de containers goed gaat en het netjes blijft rond de afvalcontainer. Wanneer wij in een wijk starten met Beter Afval Scheiden informeren we alle bewoners over de 'spelregels' en zien we toe op de naleving van deze regels. De gemeente houdt in de gaten waar er naast containers afval wordt bijgeplaatst. Waar mogelijk worden inwoners actief aangesproken en waar nodig wordt handhaving ingeschakeld.

Hoe vaak wordt de restafval-container geleegd?

In de onder- en bovengrondse containers zijn voorzien van software die registreert hoe vaak de klep opent. Medewerkers van Stadsbedrijf krijgen een seintje als de container voor 80% vol is en zullen dan de container zo snel mogelijk legen.

Hoe zit het met privacy? Worden op de afvalpas ook persoonsgegevens geregistreerd?

Iedereen in Maassluis ontvangt een afvalpas. De afvalpas is gekoppeld aan het adres van de woning. De afvalpas bevat geen verdere persoonsgegevens. De afvalpas werkt alleen bij de onder- en bovengrondse afvalcontainers in de wijk/buurt rond de woning en geeft toegang tot de milieustraat. Via de afvalpas wordt bijgehouden waar en wanneer afval wordt aangeboden. De afvalpas moet zo het dumpen van afval en ander misbruik tegengaan.

Heeft u verdere vragen over de afvalpas of de privacy? Neem gerust contact op met de gemeente via 14 010.

Waarom kan de huidige minicontainer niet worden aangepast? En is de pmd-container nieuw?

Veel minicontainers die in Maassluis worden gebruikt zijn al behoorlijk oud. Daarom ontvangt u nieuwe containers voor pmd, gft+e en papier. De oude minicontainers voor restafval worden gerecycled tot nieuwe containers.

Mag ik gebruikmaken van een andere onder- en bovengrondse afvalcontainer in de buurt?

Met uw afvalpas kunt u alle onder- en bovengrondse afvalcontainers in uw wijk gebruiken. In andere wijken heeft u geen toegang tot de containers. Zo voorkomen wij dat in andere wijken de afvalcontainers te snel vol raken. Het aantal containers per wijk is afgestemd op de verwachtte hoeveelheid restafval van de bewoners in die wijk.

Welk afval moet in welke container?

Op de website van Milieu Centraal leest u in de Afvalscheidingswijzer welk afval u in welke container gooit.

Wat gebeurt er met de milieuparken in wijken en bij winkelcentra?

De milieuparken bij de winkelcentra blijven bestaan. De inzameling van glas, papier/karton, plastic, textiel en kleding is onderdeel van 'Beter Afval Scheiden' en blijft ongewijzigd.

Moeten ouderen en mensen met een beperking ook met restafval naar de onder- en bovengrondse afvalcontainers?

De nieuwe regels gelden voor iedereen. Uitgangspunt is dat de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis geplaatst worden.

Wij gaan ervan uit dat degene die verantwoordelijk is voor het (laten) doen van boodschappen, ook verantwoordelijk is voor het (laten) weggooien van het restafval in de hiervoor bestemde verzamelsystemen. Hierbij is de inzet van mensen in het sociale netwerk van belang. Mochten er mensen in beeld zijn die desondanks toch een mogelijke maatwerkoplossing nodig hebben, dan gaat de gemeente met deze mensen in gesprek.

Kan ik een extra afvalpas aanvragen?

De afvalpas is gekoppeld aan uw adres. Per huishouden ontvangt u één afvalpas. Het is niet mogelijk om een tweede pas aan te vragen.

Mijn afvalpas geeft een foutmelding bij gebruik. Wat kan ik doen?

Als de afvalpas een foutmelding geeft bij gebruik, neem dan contact op met Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010. Als er een technisch defect is bij uw afvalpas, wordt deze kosteloos vervangen.

Mijn afvalpas is gestolen of beschadigd. Wat kan ik doen?

Bent u de afvalpas kwijt (diefstal) of is deze beschadigd? Dan kunt u tegen betaling een nieuwe afvalpas aanvragen bij Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010. Als u een nieuwe afvalpas aanvraagt, wordt automatisch uw oude afvalpas geblokkeerd. Zodra de nieuwe afvalpas klaar is, kunt u deze ophalen bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6). Een vervangende afvalpas kost € 15,00. U betaalt dit bedrag op het moment dat u de nieuwe afvalpas ophaalt.

Waar laat ik de afvalpas als ik ga verhuizen?

De afvalpas is gekoppeld aan uw adres en hoort bij de woning. Laat de afvalpas bij verhuizing achter in de woning. De afvalpas werkt alleen bij de onder- en bovengrondse afvalcontainers in de wijk/buurt rond de woning.

Ik ben verhuisd, maar in de nieuwe woning is geen afvalpas aanwezig. Wat kan ik doen?

Bent u verhuisd en is de afvalpas niet in de nieuwe woning aanwezig? Dan kunt u op vertoon van uw huur- of koopcontract binnen 3 maanden na verhuizing gratis een nieuwe afvalpas aanvragen bij Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010.

Staat uw vraag niet bij bovenstaande veelgestelde vragen? Stel uw vraag dan per e-mail: afvalscheiden@maassluis.nl of bel 14 010