Veelgestelde vragen en antwoorden Beter Afval Scheiden

Elk huishouden heeft afval. Door het afval beter te scheiden kunnen veel grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Zo hoeft er minder restafval te worden verbrand. Dat is goed voor het milieu en het drukt de kosten van afvalverwerking. Minder rest, dat lukt best!

Heeft u een vraag over het Beter Afval Scheiden in Maassluis? Kijk of uw vraag tussen onderstaande veelgestelde vragen en antwoorden staat. Staat uw vraag er niet bij? Stel uw vraag via e-mailadres afvalscheiden@maassluis.nl of telefoonnummer 14 010.

Algemeen

Wat is 'Beter Afval Scheiden'

Om in Maassluis te komen tot meer hergebruik en dus minder restafval, heeft de gemeenteraad eind 2023 besloten tot Beter Afval Scheiden. Door samen minder restafval aan te bieden, kunnen we de kosten voor de inzameling en de verwerking van het afval in de hand houden. De invoering gaat wijk voor wijk.
In alle Maassluise wijken komen er uiteindelijk containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton). Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier. Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken.
Iedereen in Maassluis ontvangt een milieupas. Met deze pas krijgt u toegang tot de container(s) bij u in de buurt en bij de milieustraat.

Waarom kiest de gemeente voor 'Beter Afval Scheiden'?

De gemeente Maassluis wil de hoeveelheid restafval aanzienlijk verminderen. Veel afval bestaat nog uit waardevolle grondstoffen die bruikbaar zijn voor nieuwe producten. Met de invoering van Beter Afval Scheiden zetten we een belangrijke stap om het restafval in de gemeente Maassluis te verminderen. In alle Maassluise wijken komen er uiteindelijk containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton). De gemeente helpt u om het afval scheiden zo makkelijk mogelijk te maken. Onder andere door de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis te plaatsen.

Iedere gemeente besluit zelf op welke manier zij afval inzamelt. Deze manier is altijd maatwerk en verschilt daarom per gemeente. De gekozen nieuwe manier van afval inzamelen past het beste bij Maassluis als wij samen een betere afvalscheiding (minder restafval) willen bereiken.

Waar kan ik een melding maken van afvaldump, een storing bij een afvalcontainer of een overvolle afvalbak in Maassluis?

Inwoners van Maassluis kunnen afvaldump, volle afvalbakken en storingen van een afvalcontainer eenvoudig melden via Fixi, het platform voor meldingen over de openbare ruimte.

Moet ik extra betalen voor het gescheiden aanbieden van mijn afval?

U betaalt geen extra kosten voor het gescheiden afval en restafval dat u aanbiedt. Een keer per jaar betaalt u een vast bedrag (de afvalstoffenheffing) aan de gemeente voor het aanbieden van uw totale hoeveelheid afval.

Wat verandert er voor mij? Wat moet ik doen?

Door de nieuwe manier van afvalinzameling maken we voor u het scheiden van grondstoffen gemakkelijk. Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier. Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. De nieuwe ophaaldagen voor pmd, gft+e en papier (in 2025) vindt u in de afvalkalender. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken. Uit ervaring blijkt dat inwoners gemiddeld tweemaal per week naar de onder- of bovengrondse restafvalcontainer lopen.
Alle locaties van de onder- en bovengrondse containers voor restafval, gft+e, pmd, opk (oud papier), glas en textiel zijn binnenkort beschikbaar.

Waar vind ik de nieuwe ophaaldagen voor gft+e, pmd en oud papier

De ophaaldagen van gft+e, pmd en oud papier (voor 2025) vindt u in de afvalkalender. U logt in met uw postcode en huisnummer.
Kijk voor meer informatie ook op de webpagina Aanbiedplaatsen.

Wanneer start het 'Beter Afval Scheiden' in mijn wijk/buurt?

Op 8 april 2025 is in de Vogelbuurt begonnen met het plaatsen van nieuwe ondergrondse containers. Ook worden de oude ondergrondse containers vervangen.
Alle locaties van de onder- en bovengrondse containers voor restafval, gft+e, pmd, opk (oud papier), glas en textiel zijn binnenkort beschikbaar.
In september 2025 is begonnen met het plaatsen van nieuwe bovengrondse containers voor gft+e. Deze vervangen de oude minicontainers in beugel voor gft+e.
Vanaf 27 oktober 2025 beginnen we met het leveren van de minicontainers bij de laagbouwwoningen. We doen dit wijk voor wijk.
Alle werkzaamheden zijn klaar vóór 1 januari 2026.

Waar wordt naar gekeken bij het bepalen van een locatie voor een onder- of bovengrondse afvalcontainer?

De gemeente heeft per wijk/buurt gekeken waar de onder- en bovengrondse containers het beste geplaatst kunnen worden. Het is belangrijk dat u niet ver hoeft te lopen om uw afval weg te brengen. In het onderzoek is onder andere meegenomen:

  • hoeveel huishoudens er in de wijk wonen;
  • hoe groot de afvalcontainers moeten zijn;
  • hoe ver bewoners moeten lopen van hun huis naar de container;
  • hoe (verkeers)veilig de containers geleegd kunnen worden;
  • waar kabels en leidingen in de grond liggen.

Bewoners konden eind 2024 en in 2025 reageren (een zienswijze indienen) op de voorlopige locaties voor onder- en bovengrondse containers. Voor de zomer zijn alle locaties definitief vastgesteld. U kunt geen zienswijze meer indienen.

Hoe wordt voorkomen dat afval naast de container wordt gezet en de openbare ruimte vervuilt?

De ervaring leert dat het bij 80% van de containers goed gaat en het netjes blijft rond de afvalcontainer. Wanneer wij in een wijk starten met Beter Afval Scheiden informeren we alle bewoners over de 'spelregels' en zien we toe op de naleving van deze regels. De gemeente houdt in de gaten waar er naast containers afval wordt bijgeplaatst. Waar mogelijk worden inwoners actief aangesproken en waar nodig wordt handhaving ingeschakeld.

Hoe vaak wordt de restafval-container geleegd?

In de onder- en bovengrondse containers zijn voorzien van software die registreert hoe vaak de klep opent. Medewerkers van Stadsbedrijf krijgen een seintje als de container voor 80% vol is en zullen dan de container zo snel mogelijk legen.

Wat gebeurt er met de milieuparken in wijken en bij winkelcentra?

De milieuparken bij de winkelcentra blijven bestaan. Glas, papier/karton, plastic, textiel en kleding worden daar nog steeds ingezameld. Dit hoort bij 'Beter Afval Scheiden' en verandert niet. 
Nu zijn de ondergrondse containers nog open voor alle bewoners. Als u later dit jaar de milieupas ontvangt, kunt u alleen de containers gebruiken die in de brief staan. Alleen de onder- en bovengrondse containers voor glas en textiel blijven open voor iedereen. Voor deze containers heeft u geen milieupas nodig.
 

Moeten ouderen en mensen met een beperking ook met restafval naar de onder- en bovengrondse afvalcontainers?

De nieuwe regels gelden voor iedereen. Uitgangspunt is dat de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis geplaatst worden.

Wij gaan ervan uit dat degene die verantwoordelijk is voor het (laten) doen van boodschappen, ook verantwoordelijk is voor het (laten) weggooien van het restafval in de hiervoor bestemde verzamelsystemen. Hierbij is de inzet van mensen in het sociale netwerk van belang. Mochten er mensen in beeld zijn die desondanks toch een mogelijke maatwerkoplossing nodig hebben, dan gaat de gemeente met deze mensen in gesprek.

Hoe zit het met stankoverlast?

Stankoverlast bij onder- en bovengrondse containers voor restafval komt amper voor. Als u uw gft+e afval goed scheidt en niet in de restafval-container doet, dan wordt stankoverlast voorkomen. De onder- en bovengrondse containers worden jaarlijks gereinigd.

Hoe zit het met geluidsoverlast?

Door de aanwezigheid van dempers op de containerklep is, bij normaal gebruik, de geluidsproductie beperkt. De ervaring leert dat deze geluiden verdwijnen in omgevingsgeluid. Het geluid van het legen van de containers is vergelijkbaar met de huidige situatie waarbij de minicontainers worden opgehaald door een vrachtwagen.

Welk afval moet in welke container?

Op de website van Milieu Centraal leest u in de Afvalscheidingswijzer welk afval u in welke container gooit.

Milieupas

Waarom heb ik een milieupas nodig om mijn afval aan te bieden?

De onder- en bovengrondse containers worden door de gemeente afgesloten, zodat mensen van buiten de stad geen afval meer kunnen aanbieden in onze containers. Ook bedrijven hebben geen toegang tot deze containers. Zij kunnen een bedrijfsafvalcontract afsluiten met een regionale inzamelaar of met Stadsbedrijf.
Alleen inwoners hebben op die manier toegang tot de onder- en bovengrondse containers.

Wie ontvangen een milieupas? Waar heb ik toegang toe met deze pas?

Alle huishoudens in Maassluis ontvangen de milieupas. Op vertoon van deze pas heeft u toegang tot de milieustraat. Vergeet niet vooraf online uw afspraak te maken.

Daarnaast hebben bewoners van laagbouw met de milieupas toegang tot de ondergrondse containers voor restafval in hun wijk.

Bewoners van de hoogbouw hebben met de pas toegang tot de onder- en bovengrondse containers in de wijk. De containers voor glas en textiel blijven zonder pas te openen zonder pas voor alle bewoners.

Moet ik betalen elke keer dat ik mijn milieupas gebruik?

Nee, u betaald niet elke keer als u de milieupas gebruikt. Het gebruik van de milieupas zit al in de afvalstoffenheffing. U betaalt één keer per jaar een vast bedrag aan de gemeente. U betaalt dus niet per keer dat u de milieupas gebruikt.
 

Welke informatie heeft de gemeente over mijn milieupas?

Uw milieupas is gekoppeld aan uw woonadres om onze dienstverlening beter te kunnen uitvoeren.

Hoe zit het met privacy? Worden op de milieupas ook persoonsgegevens geregistreerd?

Iedereen in Maassluis ontvangt een milieupas. De milieupas is gekoppeld aan het adres van uw woning. De chip in de milieupas is alleen een 'sleutel' tot de onder- of bovengrondse container is. Door de chip herkent de onder- of bovengrondse container dat deze milieupas de container mag openen. Het enige dat wordt geregistreerd wordt, is dat de inworpopening is geopend, maar niet door wie dat is gebeurd. Wij registeren dus ook niet wie welk afval, hoe vaak en in welke container aanbiedt.

De gemeente houdt zich hiermee aan de privacyregels. De milieupas bevat geen verdere persoonsgegevens. 

Heeft u nog vragen over de milieupas of privacy? Neem dan gerust contact op met de gemeente via 14 010.

Mag ik gebruikmaken van een andere onder- en bovengrondse afvalcontainer in de buurt?

Met uw milieupas kunt u de onder- en bovengrondse afvalcontainers in uw eigen wijk gebruiken. In andere wijken kunt u de containers niet openen. Zo zorgen wij ervoor dat de afvalcontainers in andere wijken niet te snel vol raken. Het aantal containers in elke wijk is afgestemd op de verwachtte hoeveelheid gescheiden afval van de bewoners in die wijk.
Voor de onder- en bovengrondse containers voor glas en textiel geldt dit niet. Alle inwoners mogen deze containers in de hele stad gebruiken.

Kan ik een extra milieupas aanvragen?

De milieupas is gekoppeld aan uw adres. Per huishouden ontvangt u één milieupas. Het is niet mogelijk om een tweede pas aan te vragen.

Mijn milieupas geeft een foutmelding bij gebruik. Wat kan ik doen?

Als uw milieupas een foutmelding geeft, kunt u dit melden via Melding openbare ruimte. U kunt ook contact opnemen met het Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010.
Als uw milieupas een technisch defect heeft, krijgt u een nieuwe pas zonder kosten. 
 

Mijn milieupas is gestolen of beschadigd. Wat kan ik doen?

Bent u de milieupas kwijt (diefstal) of is deze beschadigd? Dan kunt u tegen betaling een nieuwe milieupas aanvragen bij Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010. Als u een nieuwe milieupas aanvraagt, wordt automatisch uw oude milieupas geblokkeerd. Zodra de nieuwe milieupas klaar is, kunt u deze ophalen bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6). Een vervangende milieupas kost € 15,00. U betaalt dit bedrag op het moment dat u de nieuwe milieupas ophaalt.

Waar laat ik de milieupas als ik ga verhuizen?

De milieupas is gekoppeld aan uw adres en hoort bij de woning. Laat de milieupas bij verhuizing achter in de woning. De milieupas werkt alleen bij de onder- en bovengrondse afvalcontainers in de wijk/buurt rond de woning.

Ik ben verhuisd, maar in de nieuwe woning is geen milieupas aanwezig. Wat kan ik doen?

Bent u verhuisd en is de milieupas niet in de nieuwe woning aanwezig? Dan kunt u op vertoon van uw huur- of koopcontract binnen 3 maanden na verhuizing gratis een nieuwe milieupas aanvragen bij Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010.

Minicontainers

Hoe vaak en waar wordt de minicontainer voor gft+e, pmd en opk geleegd?

De minicontainers voor gft+e en pmd worden één keer in de twee weken geleegd. De minicontainer voor opk wordt één keer in de vier weken geleegd. 
Voordat u de minicontainers ontvangt, krijgt u ongeveer twee weken van tevoren een brief. In deze brief staat stap voor stap wat er gaat gebeuren en wanneer. Ook leest u waar u de minicontainers moet neerzetten en op welke dagen de minicontainers worden geleegd.
De ophaaldagen van gft+e, pmd en oud papier (voor 2025) vindt u ook in de afvalkalender. U logt in met uw postcode en huisnummer.

Ik woon in de laagbouw en heb een minicontainer voor restafval, wat verandert er voor mij?

Alle minicontainers voor restafval halen we op tussen 27 oktober 2025 en het einde van dit jaar. Vanaf dat moment brengt u het restafval naar de ondergrondse containers voor restafval. Deze containers zijn nu nog open, maar later dit jaar sluiten we ze af. Dit gebeurt nadat u de milieupas van ons heeft gekregen.

Op sommige plekken blijven bewoners een minicontainer voor restafval gebruiken. Dit is maatwerk. Deze bewoners krijgen voor het einde van het jaar een brief met meer informatie.

Ik ben vergeten mijn grijze minicontainer op te laten halen, wat moet ik doen?

Neem telefonisch contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V. via 085–0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. Zij maken dan een nieuwe afspraak om uw minicontainer op te halen.

Veranderen mijn inzameldagen?

Het kan zijn dat uw inzameldag(en) veranderen. De ophaaldagen van gft+e, pmd en oud papier (voor 2025) vindt u in de afvalkalender. U logt in met uw postcode en huisnummer.
Kijk voor meer informatie ook op de webpagina Aanbiedplaatsen.

Ik heb de verkeerde maat minicontainer gekozen, kan ik dit nog aanpassen?

Nee, dat is pas mogelijk vanaf 1 januari 2026. Vanaf 27 oktober 2025 leveren we ongeveer 22.000 minicontainers. Om deze werkzaamheden goed te laten verlopen, kunt u in 2025 de maat van uw minicontainer niet wijzigen.

Ik heb geen brief ontvangen over de levering minicontainers, wat moet ik doen?

We voeren de werkzaamheden wijk voor wijk uit. U krijgt pas een brief als uw wijk aan de beurt is. Hebben uw buren de brief wel gekregen? Neem dan contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V. via 085–0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur en helpen u graag verder.

Zijn er kosten verbonden aan het omwisselen of chippen van de minicontainers?

Nee, hieraan zijn geen kosten verbonden.

Moet ik betalen elke keer dat ik mijn milieupas gebruik?

Nee, dat hoeft niet. Het gebruik van de milieupas zit al in de afvalstoffenheffing. U betaalt één keer per jaar een vast bedrag aan de gemeente. U betaalt dus niet per keer dat u de milieupas gebruikt.
 

Ik heb geen omruiling aangevraagd en toch wordt mijn minicontainer gewisseld. Wat moet ik doen?

Meld dit bij de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Het aantal stickers bij de brief die ik heb ontvangen, klopt niet met het aantal minicontainers dat ik gebruik. Wat moet ik doen?

Elk adres ontvangt het aantal stickers dat u eerder online heeft doorgegeven, voor de zomerperiode. Heeft u te weinig stickers ontvangen? Neem dan contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Mijn minicontainers zijn niet gechipt of geruild op de datum die op de stickers staat. Wat moet ik doen?

Laat de minicontainers ook de volgende werkdag buiten staan. Zijn ze dan nog niet gechipt of geruild? Neem dan contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Ik ben mijn brief met stickers kwijt. Wat moet ik doen?

Meld dit direct bij de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We zorgen dat het snel voor u wordt opgelost.

Mijn minicontainer is omgewisseld, maar ik heb de verkeerde maat ontvangen. Wat moet ik doen?

Meld dit bij de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Eén van mijn minicontainers is stuk en moet gewisseld worden. Wat moet ik doen?

Meld dit bij de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Ik ben niet thuis op de datum in de brief. Wat moet ik doen?

Vraag iemand in uw omgeving om de minicontainer op die ochtend aan de weg te zetten. Lukt dat niet? Neem contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Hoe herken ik mijn nieuw geleverde minicontainer?

Aan de zijkant van de nieuwe minicontainer zit een sticker met uw adres. Neem alleen de minicontainer mee waar uw eigen adres op staat.

Het adres en/of huisnummer op de sticker van de nieuwe minicontainer klopt niet. Wat moet ik doen?

Kijk eerst of de minicontainers misschien per ongeluk met die van uw buren zijn verwisseld. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Ik wil hier niet aan meewerken, hoe nu verder?

Het is verplicht om mee te doen aan de levering van de minicontainers. Later dit jaar sluiten we alle onder- en bovengrondse containers af. Deze zijn dan alleen te gebruiken door bewoners van de hoogbouw. Alleen de onder- en bovengrondse containers voor glas en textiel blijven open voor iedereen.

Waarom kan de huidige minicontainer niet worden aangepast? En is de pmd-container nieuw?

Veel minicontainers die in Maassluis worden gebruikt zijn al behoorlijk oud. Daarom ontvangt u nieuwe containers voor pmd, gft+e en papier. De oude minicontainers voor restafval worden gerecycled tot nieuwe containers.

Waarom zit er een chip in mijn minicontainer?

De chip in de minicontainer is nodig om te zien welke minicontainers erop uw adres gebruikt worden. Daarnaast kunnen onze vuilniswagens alleen minicontainers met een chip legen. Eventuele niet ingeleverde oude minicontainers, kunnen deze vuilniswagens niet legen.
De chip is ook nodig om u goed te helpen als bijvoorbeeld uw minicontainer kapot is.
 

Hoe zit het met de privacy voor wat betreft de chip in mijn minicontainer?

De chip in de minicontainer is nodig om te zien welke minicontainers erop uw adres gebruikt worden. Daarnaast kunnen onze vuilniswagens alleen minicontainers met een chip legen. Er wordt niet geregistreerd wie welke minicontainer wanneer laat legen.

De gemeente houdt zich hiermee aan de privacyregels. De chip in de minicontainer bevat geen verdere persoonsgegevens.

Ik heb geen brief ontvangen over de keuze maat minicontainers, voor de zomerperiode. Wat moet ik doen?

Neem direct contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Ik heb de brief ontvangen over de keuze maat minicontainers, voor de zomerperiode, maar heb niet gereageerd. Wat moet ik doen?

U krijgt een standaard set minicontainers van 240 liter voor gft+e, pmd en opk. Heeft u al minicontainers in gebruik? Neem dan direct contact op met de helpdesk van Engels Logistiek B.V via 085-0204227. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. We lossen het zo snel mogelijk met u op.

Waarom moet ik contact opnemen met Engels Logistiek B.V? Ik betaal belasting aan gemeente Maassluis

Engels Logistiek B.V. levert de minicontainers in onze gemeente. Om de werkzaamheden goed te laten verlopen, is uw medewerking belangrijk. Ook willen we uw vragen snel beantwoorden en zorgen wegnemen. Daarom kunt u het beste direct contact opnemen met de helpdesk van Engels Logistiek B.V. Als u eerst de gemeente belt, duurt het langer voordat uw melding wordt behandeld.

Heeft u nog andere vragen?

We begrijpen dat u misschien nog vragen heeft over de nieuwe manier van afval inzamelen. De komende maanden ontvangt u brieven met meer informatie. Staat uw vraag en antwoord hierboven niet bij? Neem dan contact op met ons via 14 010 of via afvalscheiden@maassluis.nl. Wij helpen u graag verder.