Met een identiteitskaart (ook wel ID-kaart en ID-bewijs) toont u aan wie u bent. Ook reist u hiermee naar de meeste Europese landen.

Vraag op tijd een nieuw paspoort of identiteitskaart aan. Vanaf maart 2024 verwacht de gemeente extra drukte in het aantal aanvragen van reisdocumenten.

Wat is het?

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa(externe link). U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente.

Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. 

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Hoe werkt het?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar, is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID-app(externe link) maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID-app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Wat moet ik doen?

  • Op uw identiteitskaart worden uw vingerafdrukken opgenomen. Zorg voor schone vingers. Kinderen jonger dan 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken te laten maken.
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Wat neem ik mee?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als uw identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
  • Kinderen tot 12 jaar moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart door hun ouder of verzorger.
  • Kinderen tot 12 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. U kunt op de volgende manieren toestemming geven:
    o    Digitaal: ga naar Digitaal toestemming geven en log in met uw DigiD.
    o    Schriftelijk: vul het Formulier toestemming reisdocument minderjarige in.
    o    U kunt ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • Kinderen tot 12 jaar: (kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen tot 12 jaar: minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van de identiteitskaart.

Identiteitskaart aanvragen

Het aanvragen van een identiteitskaart doet u zelf bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Start de aanvraag online of maak een afspraak om langs te komen. Via de online aanvraag kunt u van tevoren alvast gegevens doorgeven en betalen.  

Voor een identiteitskaart komt u twee keer persoonlijk naar het gemeentehuis: één keer voor de aanvraag en één keer voor het ophalen. Alle aanvragers, dus ook kinderen, verschijnen in persoon ter identificatie bij het aanvragen en het afhalen.

Online aanvraag identiteitskaart

Via bovenstaande knop (Online aanvraag identiteitskaart) start u de aanvraag van uw identiteitskaart. Met uw DigiD kunt u alleen voor uzelf een aanvraag doen. Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw kind? Dan heeft uw kind een eigen DigiD nodig. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl(externe link).

Tijdens de aanvraag doet u de betaling via iDeal. Daarna ontvangt u een bevestiging per e-mail. Let op! Doet u deze betaling niet? Dan wordt de aanvraag automatisch geannuleerd.

Aan het eind van dit formulier kunt u direct een afspraak maken om langs te komen in het stadhuis. De volgende stappen van deze aanvraag zijn:

  • Een bezoek aan het stadhuis.
  • Inleveren van uw pasfoto, handtekening en afgeven vingerafdrukken.
  • 6 werkdagen na de aanvraagafspraak kunt u uw reisdocument ophalen. U ontvangt een e-mail wanneer het document klaarligt.

Maak online een afspraak

Of bel 14 010 om een afspraak te maken bij het Publiekscentrum in het stadhuis.

Wat kost het?

Kosten2024
Voor personen vanaf 18 jaar (10 jaar geldig)€ 75,80
Voor personen tot 18 jaar (5 jaar geldig)€ 40,92
Extra kosten spoedprocedure€ 57,09
Extra kosten thuisservice (alleen voor personen met een beperking)€ 18,01

Hoelang duurt het?

U kunt uw identiteitskaart na 6 werkdagen afhalen. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl(externe link).

Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Is uw identiteitskaart gestolen of vermist? U kunt direct de verklaring van vermissing digitaal invullen en versturen. Het reisdocument wordt in dat geval ook direct landelijk gesignaleerd als vermist document.
  • U kunt ook bij de aanvraag van een nieuw document bij de gemeente de verklaring van vermissing invullen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument(externe link) aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat(externe link)(externe link) dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument(externe link) aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Extra informatie

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingenpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij één van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van Nederland Wereldwijd(externe link) is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.

Vragen?

Heeft u vragen? Neem contact op met het Publiekscentrum via telefoonnummer 14 010 of e-mailadres publiekscentrum@maassluis.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?