Bent u uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart kwijt? En wilt u dit laten registreren, maar nog geen nieuw document aanvragen?

Vraag op tijd een nieuw paspoort of identiteitskaart aan. Vanaf maart 2024 verwacht de gemeente extra drukte in het aantal aanvragen van reisdocumenten.

Vermissing registreren en een nieuw document aanvragen

Rijbewijs

U kunt direct digitaal de vermissing registreren bij de RDW of u gaat hiervoor naar Publiekszaken op het gemeentehuis. U moet hier wel een afspraak voor maken. De baliemedewerker maakt een verklaring van vermissing op en registreert uw document als vermist. Aan het opmaken van een verklaring van vermissing zijn geen kosten verbonden.

Paspoort/identiteitskaart

U kunt direct de verklaring van vermissing digitaal invullen en versturen. Het reisdocument wordt in dat geval ook direct landelijk gesignaleerd als vermist document.

U kunt ook bij de gemeente de verklaring van vermissing invullen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. U moet hier wel een afspraak voor maken. De baliemedewerker maakt een verklaring van vermissing op en registreert uw document als vermist. Aan het opmaken van een verklaring van vermissing zijn geen kosten verbonden.

Door een verklaring van vermissing af te leggen, wordt het vermiste document (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) ongeldig verklaard. Dit kan niet worden teruggedraaid. Heeft u het document als vermist laten registreren en vindt u deze weer terug? Dan moet u het document inleveren bij de gemeente.

Afspraak maken 

Vermissing rijbewijs registreren RDW(externe link)

Vermissing reisdocument registreren gemeente

Heeft u gevonden wat u zocht?