Uitkomsten onderzoek verkeersveiligheid
Hoewel ieder ongeval er één te veel is, blijkt Maassluis een relatief verkeersveilige gemeente, zeker vergeleken met andere gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Dat is te lezen in de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage. Dit rapport verschijnt elk jaar en geeft de ontwikkeling in het aantal verkeersslachtoffers weer. Het rapport is onlangs door het college van burgemeester en wethouders naar de gemeenteraad verstuurd.
Welke informatie geeft dit rapport?
De rapportage van BLIQ gaat over de door de politie geregistreerde ongevallen in de periode 2020-2024 en laat vooral zien op welke locaties de meeste ongevallen gebeuren.
Aantal verkeersslachtoffers
Tussen 2020 en 2024 zijn er in Maassluis 508 verkeersongevallen geregistreerd, waarbij er 175 gewonden vielen. Er waren 4 doden te betreuren. Het jaar 2024 kende in verhouding de meeste incidenten, met 119 ongevallen, 55 gewonden en 2 doden.
Wanneer vinden ongevallen plaats?
Ongevallen - en daarmee ook verkeersslachtoffers - vinden verspreid over de dag plaats. Vaak heeft dit te maken met de reguliere verkeersdrukte in de spits of met activiteiten in bijvoorbeeld de weekendnachten of doordeweekse dagen.
Wie zijn er betrokken?
Zo’n 28 procent van de slachtoffers is 12 tot en met 24 jaar. Ongeveer 84 procent van de verkeersslachtoffers maakt deel uit van de groep kwetsbare vervoerswijzen (voetgangers, fietsers, e-bike (incl. fatbike) en bromfietsers+ (= bromfiets, snorfiets, speed pedelec, scootmobiel en brommobiel).
Top 10 onveilige plekken
BLIQ maakte ook een top 10 van onveilige plekken. De top 3 wordt aangevoerd door het traject Havenplein/Industrieweg/Mozartlaan, gevolgd door de Lange Boonestraat/P.C. Hooftlaan op plek 2 en de Maasdijk/Westlandseweg op plek 3. Vooral het aantal ongevallen is hier hoog. Snelheidsovertredingen worden ook gemaakt maar een stuk minder.
Het beleid (Regionaal uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid) focust op het preventief wegnemen van risico’s in de breedste zin van het woord en niet specifiek op de locaties waar in verhouding de meeste ongevallen gebeuren. Denk dan naast infrastructurele maatregelen ook aan gedragscampagnes of fietslessen voor ouderen.
Volgens wethouder Sjoerd Kuiper, die onder andere verantwoordelijk is voor verkeer en vervoer, schetsen de cijfers een realistisch beeld. “Ieder ongeval is er één te veel en het is ongelofelijk triest als er slachtoffers vallen. We willen immers allemaal dat onze naasten veilig thuiskomen. Daarom is het belangrijk dat we ook in het verkeer oog voor elkaar hebben. Daarnaast nemen wij als gemeente ook maatregelen, zoals de aanleg van verkeersdrempels en het veiliger inrichten van rotondes. Als we willen dat de verkeersveiligheid toeneemt, dan moeten we dat samen doen”, aldus wethouder Kuiper.
Kijk hier voor de volledige verkeersveiligheidsrapportage.