Per jaar krijgen de basisscholen per groep twee cultuurdisciplines aangeboden. Uiterlijk 5 weken voor aanvang van de zomervakantie dienen de leerlingengegevens voor het nieuwe schooljaar te zijn ingevuld. De leerlingengegevens kunt u invullen via onderstaand aanmeldformulier.

Aanmeldformulier leerlingengegevens voor basisscholen

EERSTE HELFT SCHOOLJAAR 2023-2024

Lesprogramma groep 1 en 2

Kunstdiscipline: Beeldende kunst
Uitvoerende instantieKunstgebouw(externe link)
Programma: Vrolijke Vogels

Programmabeschrijving

Hé?! Wat hoor ik daar? Aan het begin van de gastles horen de leerlingen een geluid. Wie maakt dat geluid? Een vogel? Wat voor één dan? In de gastles bedenken ze hoe deze vogel eruitziet. Heeft hij een kromme snavel en lange poten? Of korte pootjes en een lange staart? Heeft hij een kuif en hoe zien zijn vleugels eruit? Uit wit papier scheuren de leerlingen een vogel: lijf, staart, poten, snavel, vleugels. Ze oefenen met vormen scheuren en ontdekken dat iedereen een unieke vogel maakt.

In les 2 van Vrolijke Vogels scheuren de leerlingen een kleurrijke vogel die op het raam geplakt kan worden met de in het lespakket meegeleverde transparante folie. Zo lijken de vogels buiten rond te vliegen. In les 3 blijken de vogels echte verzamelaars. De leerlingen helpen hun vogel een handje en verzamelen kleine dingetjes die ze hem kunnen meegeven (met de zakjes in het lespakket). Wat gaat de vogel met die spulletjes doen? Een nestje bouwen? De daken versieren? Online spelen de leerlingen het vogelspel en creëren met allerlei kleurige vormen bijzondere vogels.

Vrolijke Vogels illustratie

Praktische informatie

Locatie: Klaslokaal.
Lesmateriaal: Lerarenhandleidinglink naar document.
Gastles: Ja, de gastles is de start van het project.
Duur: Het totale project kan in twee tot drie weken worden uitgevoerd.
Periode: Eerste helft van het schooljaar.
Overige: Het lespakket wordt drie weken voor de start van het project toegezonden aan de school. Het lespakket wordt eigendom van de school en hoeft niet retour naar Kunstgebouw.

Lesprogramma groep 3

Kunstdiscipline: Dans
Uitvoerende instantieDans- & Balletstudio Westside(externe link)
Programma: Links, rechts, links

Programmabeschrijving

Een dansproject over veilig oversteken. Door middel van dans leren leerlingen over de basis verkeersregels en -borden. Spelenderwijs ontdekken de kinderen, samen met de gastdocent dans, bewegingen die in het verkeer plaatsvinden en zetten dit om tot dans. Haastig oversteken, héél voorzichtig oversteken, hink-stap-sprong over het zebrapad, wat mag wel? En wat mag er niet? Tijdens de dansworkshops is oversteken een belevenis zonder creatieve stopborden.

Het dansproject bestaat uit twee dansworkshops verdeeld over twee weken verzorgd door een gastdocent dans. Daarnaast ontvangt u een lerarenhandleiding met lesmateriaal ter voorbereiding en verdieping van de dansworkshops. Tijdens het dansproject wordt er gewerkt aan een dansvideo van de groep over het thema: veilig oversteken. Deze video kan uiteindelijk worden getoond aan de hele school, zodat iedereen veilig oversteekt.

Onderzoeken, ontdekken en creëren; eigen creatieve inbreng is de basis van dit dansproject.

Praktische informatie

Locatie: Speellokaal op school. 
Lesmateriaal: Lerarenhandleiding met voorbereidende en verdiepende opdrachten voor in de klas.
Gastles: 2x 50 minuten dansworkshops door een vakdocent. 
Duur: 2x 50 minuten dansworkshops en opdrachten voor in de klas verdeeld over 2 weken.
Periode: Eerste helft van het schooljaar.
Overige: Het eindproduct is een dansvideo van groep 3 over veilig oversteken om te tonen aan de hele school.

Lesprogramma groep 4

Kunstdiscipline: Literatuurproject
Uitvoerende instantie: Bibliotheek de Plataan, locatie Maassluis(externe link)
Programma: KIJKERS!

Programmabeschrijving

Sla een prentenboek open en je zit in een hele andere wereld. De platen laten dingen zien die je met eigen ogen nog nooit gezien hebt. Je ervaart dat verhalen spannend kunnen zijn of grappig of herkenbaar. Prentenboeken zijn een verrijking voor ieder kind.

Wat krijg je?

Illustrator Loes Riphagen

Een illustrator in de klas met workshop voor de leerlingen. Vooraf wordt een collectie boeken met mooie, prachtige, prikkelende of bijzondere illustraties geleverd.

Wat kun je ermee?

  • In tweetallen veel prentenboeken bekijken.
  • Vragen stellen over de boekcollectie: Wat zie je? Wat vind je mooi? Waarom vind je het mooi?
  • Een prentenboek voorlezen uit de collectie.
  • Kunst maken naar aanleiding van een prentenboek uit de collectie.
  • Top 10 van de klas maken.
  • Verzin vragen die je in de klas aan de illustrator kunt stellen.

Wat levert het op?

  • Enthousiaste leerlingen.
  • Plezier in boeken.
  • Prikkelen van de fantasie.
  • Oog voor kunst en de verschillende manieren waarop kunstenaars zich kunnen uitdrukken.

Praktische informatie

Periode: September 2023 tot en met januari 2024.
Overige: Introductie op school duurt 15 minuten. Bezoek van illustrator op school duurt 60 minuten. De prentenboekencollectie is 4 weken in de klas, zodat de collectie optimaal kan worden ingezet.

https://photos.google.com/share/AF1QipNVJJVGzsJ90ZQludlirfiIwueOkOf6_TCElUGtCCBedwN2TOz-Y6vNRpP-NpWtQQ?key=VFItS0NFQmJGcHVtV1hJR

Lesprogramma groep 5

Kunstdiscipline: Theater
Uitvoerende instantie: Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland(externe link)
Programma: Toneelspelen is echt nep!

Programmabeschrijving

In de workshop Toneelspelen is echt nep! gaan de leerlingen aan de slag met de vraag: waarom is nep in het theater echt?

Spelenderwijs gaan ze onder begeleiding van twee theaterdocenten op het podium van de theaterzaal toneelspelen en worden daarbij ondersteund door licht en geluid. We maken het helemaal echt!

Al improviserend leren ze hoe ze op die bijzondere plek met hun verbeelding en spel tot wonderlijke, spannende en eigengemaakte toneelscènes komen. Wat voor gevoel geeft de muziek? In wat voor ruimte zijn we als het hele podium blauw kleurt? Hoe speel je een spannende achtervolgingsscène? Door te spelen en naar elkaar te kijken ontdekken de kinderen dat in het theater echt nep is en nep echt.

Het Jeugdtheaterhuis ontwikkelt elk seizoen een spannend en leerzaam theaterproject in de klas voor groep 3 t/m 8 van het primair onderwijs.
Spelplezier is in deze workshop het uitgangspunt, waarbij creativiteit en verbeeldingskracht door middel van uitdagende spelopdrachten gestimuleerd worden.

Doelen en Competenties

De leerling maakt kennis met theater en toneelspelen vanuit de begrippen ‘echt’ en ‘nep’. Zet nieuwsgierigheid, fantasie en verwondering in binnen zijn/haar spel en leert kort wat over theatertechnieken en de meerwaarde hiervan. In de workshops staan de volgende spelvaardigheden centraal: fantasie, verbeelding, improvisatie en samenspel, tevens wordt er gewerkt aan sociale vaardigheden zoals: inlevingsvermogen, samenwerken en onderzoeken van uiterlijke kenmerken en emoties.

Praktische informatie

Locatie: Theaterzaal (Theater Koningshof).
Lesmateriaal: N.v.t.
Gastles: In de periode november 2023 en aanwezigheid van de groepsleerkracht is noodzakelijk.
Duur: 1,5 uur (in de ochtend of middag).
Overige: Het Jeugdtheaterhuis stimuleert kinderen en jongeren om theater een zinvol deel van hun leven te maken. We geven wekelijks theaterlessen aan kinderen en jongeren in Theater Koningshof, organiseren kunst educatieve projecten en spelen met onze leerlingen familie- en jongerenvoorstellingen.

Lesprogramma groep 6

Kunstdiscipline: Dans
Uitvoerende instantie: Dans- en balletstudio Westside(externe link)
Programma: (Be-)Groetjes uit...

Programmabeschrijving

Het dansproject bestaat uit twee dansworkshops van een uur, waarin het thema Begroetingen centraal staat. Begroeten doet iedereen tientallen keren per dag. Je begroet jouw beste vriend, jouw leerkracht, ouders en onbekende mensen in bijvoorbeeld de supermarkt. In dit dansproject onderzoeken de leerlingen samen met de gastdansdocent en leerkracht op welke manieren je elkaar kunt begroeten. Zijn er verschillen in het begroeten van jouw beste vriend of iemand die je pas net hebt ontmoet? Hoe begroeten ze elkaar in andere culturen? Of hoe begroet je iemand die je al jaren niet hebt gezien?

Een enthousiaste ervaren dansdocent komt twee keer een gastdansles geven, waarin op een dansante wijze het thema wordt uitgewerkt. In de danslessen wordt er samen met de leerlingen gewerkt aan de Begroetingsdans waarin alle opgedane kennis voorbijkomt. Zelfgemaakte stukjes dans worden gecombineerd met dansfrases van de gastdocent tot een unieke Begroetingsdans.

Bij (Be-)Groetjes uit… draait het vooral om het respectvol samenwerken: de leerlingen worden bij de bewegingsopdrachten over begroetingen uitgedaagd om samen te werken. Samenwerken in tweetallen en als één groep is een belangrijk aspect binnen dit project. De leerlingen krijgen ook meer inzicht in verschillende culturen en hun begroetingen. Misschien zijn er wel culturen bij die zich in hun eigen klas bevinden. Dit project kan aansluiten bij thema’s als: dans, bewegingsonderwijs, samenwerken, culturen ontdekken.

Praktische informatie

Locatie: Speellokaal op school, 2e les indien mogelijk in Theater Schuurkerk. 
Lesmateriaal: Lerarenhandleiding met werkblad.
Gastlessen: Ja, een dansdocent van balletstudio Westside verzorgt de lessen.
Duur: 2x 60 minuten dansworkshops en opdrachten voor in de klas verdeeld over 2 weken.

Filmpje programma

Lesprogramma groep 7

Kunstdiscipline: Cultureel Erfgoed
Uitvoerende instanties: Nationaal Sleepvaartmuseum, Museumschip De Hudson, Museumschip De Furie
Programma: Operatie Storm: Maassluis en de sleepvaart

Programmabeschrijving

Haven Maassluis

Maassluis is altijd afhankelijk geweest van water en heeft altijd geleefd met het water: toen er nog weinig wegen bestonden kon de stad al gebruik maken van het waterwegennetwerk (trekvaart), de diverse sluizen betekende een bepaalde macht over het achterland (Delfland), de visserij was een belangrijke inkomstenbron, schepen die met handelswaren van zee kwamen, konden in Maassluis al worden gespot, en met de verzanding van de Maas kreeg de stad een belangrijke rol in de sleepvaart.  

In dit lesprogramma maken leerlingen kennis met de betekenis dat het water al eeuwen voor Maassluis heeft, met uiteindelijk de nadruk op de belangrijke rol die de stad in de wereld van de sleepvaart speelde. Dan stappen ze terug in de tijd... aan de hand van een (fictief) krantenartikel wordt hun hulp ingeroepen bij een reddingsoperatie van een schip, dat net voor de Tweede Wereldoorlog voor de kust van Zuid-Holland in nood raakte. Zowel in het museum als op één van de museumschepen ontdekken ze stap voor stap een code waarmee ze de juiste noodsignalen kunnen uitzenden, en daarmee uiteindelijk het schip kunnen redden. Terug op school verwerken ze hun ontdekkingen in een creatieve opdracht.

Praktische informatie

Locatie: Nationaal Sleepvaartmuseum, Museumschip De Hudson, Museumschip De Furie
Lesmateriaal: Lesbrief, video(externe link)
Gastlessen: Bezoek aan het Sleepvaartmuseum en aan één van de museumschepen

Downloads

Document download informatie:

Lesprogramma groep 8

Kunstdiscipline: Cultureel Erfgoed
Uitvoerende instanties: De Groote Kerk(externe link)
Programma: Ontsnapping van Schanseiland; Het mysterie van de Groote Kerk van Maassluis

Programmabeschrijving

In dit lesprogramma maken leerlingen kennis met de spannende en bewogen geschiedenis van het Schanseiland en van de Groote Kerk in het oude centrum van Maassluis. Schanseiland ontstond als verdedigingswerk tegen de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog. In de 17de eeuw werd op deze plek de imposante Groote Kerk met ‘vissersgeld’ (opbrengsten uit de haringvangst) gebouwd.

In en om de kerk zijn veel sporen te vinden, die vertellen over deze bijzondere en spannende geschiedenis: handwerklieden lieten hun naam als grafitti achter, er zijn ontelbare grafstenen, een enorm 300-jaar oud orgel, een bijzondere preekstoel, gedenkborden en meer. Er schijnen zelfs ondergrondse tunnels verstopt te zijn waarmee je in barre tijden stiekem van het eiland kon ontsnappen.

Leerlingen maken in de eerste les kennis met deze bijzondere plek, maar ook met de 17de-eeuws Steijn, die hun hulp vraagt bij het oplossen van een mysterie. In de tweede les bezoeken zij de Kerk aan de hand van een spannend speurspel en gaan op zoek naar de oplossing van het mysterie van Steijn. Terug op school verwerken ze in les 3 hun ervaringen in een creatieve opdracht.

Praktische informatie

Locatie: Schanseiland/ Groote Kerk
Lesmateriaal: Lerarenhandleiding bij het erfgoedproject voor groep 8link naar pdf bestand
Gastlessen: Bezoek aan de Groote Kerk

Filmpjes programma

TWEEDE HELFT SCHOOLJAAR 2023-2024

Lesprogramma groep 1 en 2

Kunstdiscipline: Muziek
Uitvoerende instantie: Muziek@Maassluis(externe link)
Programma: Beestenboel

Programmabeschrijving

Een serie lessen die gaat over beesten in de muziek: Het lopen van de slak, het springen van de haas. De enge draak, het zachte pluisje en het aquarium. Muziek beluisteren, spelen op instrumenten en bewegen op de muziek. Veel aspecten van de muziek komen aan bod in relatie tot dieren: Luisteren naar muziek, bewegen op muziek, spelen op instrumenten, vorm in de muziek, zingen, body language.   

Aan het einde van de lessencyclus kunnen kinderen:

1. de in het project aangeboden liedjes zingen
2. de liedjes instrumentaal begeleiden m.b.v. het meegebrachte instrumentarium
3. adequaat bewegen op de beluisterde muziek
4. in groepjes m.b.v. instrumenten en body language de sfeer neerzetten van het betreffende dier dat ook muzikaal moet worden uitgebeeld
5. muzikale tegenstellingen onderscheiden in relatie tot het dierenthema: zacht/hard, snel/langzaam enz.

Praktische informatie:

Locatie: Speellokaal.
Lesmateriaal: Lesmateriaal wordt verzorgd door Muziek@Maassluis tijdens de lessen.
Gastlessen: Ja.
Duur: 3 wekelijkse lessen van 30 minuten.
Periode: 2e helft van het schooljaar.
Overige: De lessen worden in een kring aangeboden. De kinderen kunnen dan goed luisteren naar elkaar en zien wat eenieder doet. Ook is er ruimte om te bewegen op muziek.

Lesprogramma groep 3

Kunstdiscipline: Theater
Uitvoerende instantie: Theater Koningshof(externe link)
Naam voorstelling: Lach Niet
Naam gezelschap: TG Koek & Ui

Programmabeschrijving

Teun en Bo wonen naast elkaar. Ze zijn buren. Onaardige, chagrijnige en koppige buren. Ze wonen in een dorp waar niet gelachen mag worden. Lachen is verboden. Ze doen daarom nooit leuke dingen. Ze hebben geen feestjes, spelen geen spelletjes en doen absoluut geen dansjes. In plaats daarvan doen ze alleen maar dingen die ze niet leuk vinden, want stel je voor dat er iemand moet lachen. Wat zou er dan gebeuren? Zullen Bo en Teun erachter komen? En lukt het jou om de hele voorstelling niet te lachen?

‘Lach Niet’ is een humoristische voorstelling over geluk, vriendschap en het vinden van plezier. Een voorstelling vol grappige teksten, beweging en interactie.

Praktische informatie

Locatie: Theater Koningshof, Uiverlaan 20, 3145 XN Maassluis. 
Lesmateriaal: Wordt gemaild zodra dit beschikbaar is.
Duur: Ca. 45 minuten.
Periode:

  • Maandag 29 januari 2024 om 11.00 uur (start voorstelling).
  • Maandag 29 januari 2024 om 13.00 uur (start voorstelling).

Overige: De school is verantwoordelijk voor het vervoer van de kinderen naar en van het theater.

Lesprogramma groep 4

Kunstdiscipline: Muziek
Uitvoerende instantie: Muziek@Maassluis(externe link)
Programma: Muziek in de klas

Programmabeschrijving

'Muziek in de Klas – groep 4' is door vier ervaren AMV-docenten ontwikkeld voor groep 4 van het basisonderwijs. 

Op speelse wijze worden de domeinen zingen, luisteren, muziek spelen, muziek vastleggen en bewegen op muziek in vorm, klank en betekenis aan de hand van de muzikale parameters hoog/laag, langzaam/snel, hard/zacht in 18 wekelijkse lessen van elk 30 minuten gepresenteerd.

Na de start met grafische partituur in de eerste lessen kunnen de kinderen uiteindelijk in les 18 het normale muziekschrift lezen en spelen op Orff–instrumenten.

Praktische informatie

Locatie: Lokaal.
Lesmateriaal: Digitaal lesmateriaal wat door de docent tijdens de les wordt aangeleverd. 
Gastlessen: Ja.
Duur: 18 wekelijkse lessen van 30 minuten.
Periode: 2e helft van het schooljaar.

Lesprogramma groep 5

Kunstdiscipline: Beeldende kunst
Uitvoerende instantie: Museum Maassluis(externe link)
Programma: Museum Maassluis, een kijkje achter de schermen van het museum

Programmabeschrijving

Groep 5 maakt in dit project kennis met de vele aspecten van Museum Maassluis:

  • de leerlingen bespreken wat kunst is en wat kunstenaars doen
  • de leerlingen leren waarom en hoe het museum kunstwerken bewaart
  • de leerlingen bekijken en bespreken de specifieke verzamelingen van het museum 
  • de leerlingen bekijken de tentoonstellingen in het museum
  • de leerlingen worden geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan in de stijl van de tentoonstelling in het museum

Museum Maassluis

Belangrijke taken van het museum zijn het bewaren en tentoonstellen van objecten. Museum Maassluis verzamelt, bewaart en stelt objecten tentoon die te maken hebben met de geschiedenis van Maassluis. Ook bezit het museum mooie tekeningen en schilderijen, onder andere van Nederlandse kunstenaars die rond 1900 geboren zijn. Het museum maakt tentoonstellingen van deze twee eigen collecties en maakt tevens wisselende tentoonstellingen van bijvoorbeeld lokale kunstenaars over historische onderwerpen van Maassluis of andere zaken.

Het museumbezoek

Het museumbezoek bestaat uit een receptief en een actief gedeelte, dat wil zeggen: er valt iets te luisteren en er valt iets te doen. De leerlingen gaan tijdens het museumbezoek de historische opstelling over de geschiedenis van Maassluis bezoeken.

Wat is een verzameling? Wat verzamelt het museum over Maassluis? Hoe komt het museum aan zijn verzamelingen en hoe worden deze bewaard?  Wat kunnen we leren van deze verzamelingen?

Verder is er ook altijd iets te zien uit de kunstverzameling van het museum. Als we daar een bezoek aan brengen komen vragen aan de orde als: waarom worden juist die kunstwerken verzameld? Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten? Hoe is de tentoonstelling ingericht?  Maar ook: hoe heeft de kunstenaar dit gemaakt? Wat is er allemaal te zien op het kunstwerk? De route in het museum gaat in samenspraak met de leerlingen. Naast het kijken naar de tentoonstellingen en het praten over de collectie van het museum kunnen de leerlingen zelf aan de slag met doe-activiteiten.

Praktische informatie

Locatie: Museum Maassluis.
Gastlessen: Nee, ondersteunend aan het museumbezoek zal er een lesbrief komen met informatie en een optionele (verwerkings)opdracht.
Duur: 2 uur.
Overige: De huidige docent stopt per juni 2023, in het nieuwe schooljaar zal er een opvolger zijn.

Filmpje programma

Lesprogramma groep 6

Kunstdiscipline: Literatuur
Uitvoerende instantie: de Bibliotheek de Plataan, locatie Maassluis(externe link)
Programma: Schrijver in de klas en de Biebboys

Wat krijg je?

Afbeelding BiebBoys

In de video’s van de BiebBoys komen zij met toffe uitdagingen rondom leesbevordering. De BiebBoys gaan aan de slag met boekintroductie, boekensmaak en werkvormen voor leesbevordering. Op deze manier komen de leerlingen met allerlei soorten boeken in aanraking.

Als kers op de taart komt er een schrijver in de klas om over haar/zijn boeken te vertellen en over leesplezier in het algemeen.

Wat kun je ermee?

  • Lekker veel boeken laten lezen.
  • Een boek voorlezen uit de collectie.
  • Boekpromotie door leerlingen. Zij vertellen iets over een boek dat zij/hij heel leuk, bijzonder of mooi vindt (één van de uitdagingen).
  • Top 3 van de leukste boeken maken.
  • Kinderen wijzen op het gratis lidmaatschap van de Bibliotheek: een schatkamer vol leuke boeken.

Wat levert het op?

Enthousiaste leerlingen en leesplezier. Leerlingen weten beter welk soort boek bij hen past.

Praktische informatie

Periode: Februari 2023 - juni 2024.
Overige: Twee video’s van de BiebBoys en daarna aan de slag met de klas, het bezoek van de schrijver. Iedere les is één uur per week. De collectie is 4 weken in de klas, zodat er lekker veel kan worden gelezen.

Filmpje programma

Lesprogramma groep 7

Kunstdiscipline: Theater
Uitvoerende instantie: Theater Koningshof(externe link)
Programma: Herman, we have een probleem
Naam gezelschap: De Hermannen

Programmabeschrijving

10, 9, 8… De Hermannen hebben een raket gebouwd en gaan naar de maan… 7, 6… op zoek naar een betere plek… 5, 4… ze vliegen nog een keer om de wereld om van alles en iedereen afscheid te nemen… 3, 2… daar gaan ze… 1… Herman, we have een probleem!

Vlieg je met de lichtsnelheid van je problemen vandaan? Of ga je er recht op af en draai je er niet omheen? Om die vraag draait het in deze razendsnelle nieuwe voorstelling van De Hermannen. Het draait om de aarde, waar het een zooitje is. Het draait om de maan, waar De Hermannen heen willen. Keren ze de mensen op aarde de rug toe, of draaien ze toch om?

Deze hilarische voorstelling gaat weer van de nok van het theater tot achterin de zaal. De Hermannen doen waar ze goed in zijn; gekke dansjes, hilarische tekstjes, ze rappen erop los en in een vindingrijk decor van meuk en spullen maken ze natuurlijk ruzie zoals alleen De Hermannen dat kunnen. Maken ze het weer goed? Tuurlijk! Alleen samen kom je eruit.

Praktische informatie

Locatie: Theater Koningshof, Uiverlaan 20, 3145 XN Maassluis. 
Lesmateriaal: Dit wordt gemaild zodra het beschikbaar is.
Duur: 55 à 60 minuten. 
Periode:

  • Donderdag 1 februari 2024 om 11.00 uur (start voorstelling).
  • Donderdag 1 februari 2024 om 13.00 uur (start voorstelling).

Overige: De school is verantwoordelijk voor het vervoer van de kinderen naar en van het theater.

Lesprogramma groep 8

Kunstdiscipline: Muziek/media
Uitvoerende instantie: Kunstgebouw(externe link)
Programma: Overal zit muziek in!

Programmabeschrijving

Kunstenaars kunnen zich overal door laten inspireren om een kunstwerk te maken en voor het componeren van muziek werkt het eigenlijk net zo. Het lijnenspel van de verschillende vormen en voorwerpen die je dagelijks om je heen ziet kunnen inspiratiebronnen zijn voor een eigen compositie. In de lessenreeks Overal zit muziek in! ontdekken de leerlingen dat je met een andere bril naar de wereld om je heen kunt kijken. Daar zit letterlijk muziek in!

In de gastles maken de leerlingen kennis met het programma Songmaker en ze spelen een speelstuk op boomwhackers. In deze eerste stap vertalen de leerlingen letterlijk beeld naar geluid. Vervolgens ontwikkelen de leerlingen hun gemaakte basis-melodielijn tot een heus muziekstuk, zodat hun compositie ook werkelijk gaat klinken als muziek. Ze komen in contact met drukritmes en voegen deze toe aan hun muziekstuk. Naast digitaal met het programma Songmaker werken, maken de leerlingen ook analoog muziek met de boomwhackers.

Praktische informatie

Locatie: Klaslokaal.
Lesmateriaal: Lerarenhandleiding.
Gastlessen: Ja, de gastles is de start van het project.
Duur: Het totale project kan in twee tot drie weken worden uitgevoerd.
Periode: Tweede helft van het schooljaar.
Overige: Het lesmateriaal wordt drie weken voor de start van het project toegezonden aan de school. Het lesmateriaal wordt eigendom van de school en hoeft niet retour naar Kunstgebouw. Het projectmateriaal wordt op school gebracht en weer opgehaald.