Wat is het?

Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:

  • naar het buitenland verhuist
  • gaat trouwen
  • solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur

Wat moet ik doen?

  • U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • Als u het bewijs nodig heeft voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.

Om het bewijs van Nederlanderschap te verkrijgen, kunt u gebruik maken van het digitaal aanvragen met behulp van uw DigiD.

DigiD linkBewijs van Nederlanderschap aanvragen

U kunt betalen via de internetkassa en krijgt het bewijs thuisgestuurd.

Voor het ophalen van een bewijs van Nederlanderschap aan het loket moet u een afspraak maken bij het Publiekscentrum. U kunt digitaal een afspraak maken of bellen met telefoonnummer 14 010.

Kosten

Vraagt u het bewijs van Nederlanderschap digitaal aan dan kost dat € 9,45 euro.

Komt u voor uw aanvraag aan de balie van het Publiekscentrum dan betaalt u € 17,10 euro voor het bewijs van Nederlanderschap.

Wat moet ik meenemen?

  • een geldig identiteitsbewijs

Iemand anders machtigen

Maak een brief met de volgende informatie:

  • waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
  • wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs; 
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Schriftelijk aanvragen

  • uw aanvraag met daarop uw handtekening
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Afspraak maken

Het Publiekscentrum werkt op afspraak. U kunt digitaal een afspraak maken of bellen naar 14 010.

Digitaal aanvragen

U kunt een bewijs van Nederlanderschap ook digitaal aanvragen (met DigiD).

Hoe lang duurt het?

U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.

Heeft u gevonden wat u zocht?